Jak wypromować przestrzeń coworkingową? Wiele początkujących przedsiębiorców boryka się z problemem w jaki sposób skutecznie wypromować swój produkt, projekt czy też usługi. Nie raz problemem jest ograniczony budżet. W tym krótkim artykule przedstawię jak wypromować przestrzeń coworkingową bez wielkiego budżetu, a skutecznie.
Na czym jeszcze może zarobić twoja przestrzeń coworkingowa?
Autor: Coworking w Polsce | Data publikacji: 2020-09-23 11:51:26
Podstawą tego biznesu jest oczywiście podnajem przestrzeni biurowej. Ale co gdy to nie starcza?
Jakie jeszcze usługi można wprowadzić? Jak szeroką ofertę przedstawić naszym klientom?
Jakie usługi są komplementarne dla coworkingu?
Dodatkowe usług i obowiązki czy współpraca?
Na początku, przed wdrożeniem nowych usług warto zadać sobie kilka pytań. Jednym z najważniejszych z nich jest to czy wprowadzenie dodatkowych usług nie za bardzo obciąży nas lub naszych pracowników? Czy te dodatkowe usługi, które pojawią się w ofercie nie będą za bardzo odciągać naszą uwagę od trzonu naszego biznesu? Czy posiadamy odpowiednie kompetencje aby je świadczyć naszym klientom? A tym najważniejszym pytaniem jest to czy wprowadzenie nowych usług nam się opłaci?
Czasami dobrym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z kimś kto już świadczy takie usługi, a my tylko dostarczymy mu klienta. Prowizje czasami procentowe od danej umowy czy też rozliczone od ilości pozyskanych klientów pozwalają nam zarobić dodatkowe pieniądze dla naszego biznesu, a obsługą danego klienta zajmuje się już nasz partner biznesowy.
Usługi księgowe
Przestrzenie coworkingowe przyciągają przedsiębiorców, większość z osób, które korzystają z ich przestrzeni do pracy to osoby prowadzące jednoosobowe działalności czy małe firmy. Często też są to osoby, które w biznesie stawiają swoje pierwsze kroki, a coworking jest miejscem gdzie zakładają swój pierwszy biznes (korzystając z usługi wirtualnego biura). Każdy kto prowadził działalność lub firmę w Polsce wie, że bez księgowej ani rusz. Stąd też dobrym rozwiązaniem jest oferowanie usług księgowych jako usługi komplementarnej. Czy to przez ofertę partnerską z zaprzyjaźnioną firmą księgową czy też posiadanie księgowej na etacie w naszej firmie.
Wirtualna asystentka
Usługa ta zyskuje na popularności. W dobie natłoku informacji, maili, telefonów i spotkań większość przedsiębiorców stara się delegować tyle obowiązków ile się tylko da. To dobry sposób na skupienie się na swojej pracy i poprawienie wydajności. Nie każdego stać na zatrudnienie osobistej asystentki, tak samo jako księgowej pracującej w jego firmie na wyłączność. Tak samo jak zlecamy usługi księgowe tak wiele biurokracji będziemy co raz częściej powierzać takim wirtualnym asystentkom. Jeśli mamy w biurze osobę zorganizowaną, która bez problemu opanuje więcej „papierkowych” obowiązków i do tego będzie mogła odbierać telefony i dopilnować spraw nie tylko naszego biura, może to być dobre rozwiązanie.
Wirtualna centrala
Korzystając z informatycznej analogii tę usługę określiłbym jako wersję demonstracyjną wirtualnej asystentki. Wprowadzając tę usługę umożliwiamy naszym klientom stworzenie dla nich dedykowanej linii telefonicznej, którą ktoś w imieniu firmy naszego klienta będzie obsługiwał, udzielał informacji oraz przedstawiał ofertę firmy. Kluczem jest tutaj stworzenie odpowiedniego skryptu (w porozumieniu z klientem) dla osoby, która będzie obsługiwała wirtualną centralę. W połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem można stworzyć taką usługę niedużym kosztem.
Wirtualne biuro
To usługa niemal standardowa dla wszystkich biur coworkingowych. Usługa wirtualnego biura pozwala na wskazanie adresu biura coworkingowego jako adresu korespondencyjnego swojej firmy. Może także stanowić adres siedziby i rejestrowy (wtedy adres biura coworkingowego widnieje w oficjalnych rejestrach urzędowych). W ramach takiej usługi klient ma pewność, że wszystkie listy i przesyłki są odbierane i przechowywane w biurze. Pozwala to uniknąć kolejek w oczekiwaniu na odbiór awizo, a także pozwala na szybszy dostęp do danego pisma gdy klient wybierze usługę wraz ze skanowaniem korespondencji.
Wokół tej usługi urosło także wiele wątpliwości. Poniżej przedstawię kilka plusów i minusów związanych z jej wprowadzeniem do naszej oferty.
Minusy:
-
duża odpowiedzialność - w końcu przechowujemy korespondencję i przesyłki przedsiębiorców, często dokumenty urzędowe lub umowy,
-
duża konkurencja – na rynku istnieje mnóstwo podmiotów oferujących takie usługi,
-
częste kontrole z KAS (Urząd Skarbowy oraz inne urzędy działające pod nazwą KAS) – od kilku lat kontrole mające na celu weryfikację czy dany podmiot rzeczywiście działa pod adresem, pod którym się zarejestrował są niemal standardem, szczególnie w przypadku zgłoszenia firmy do VAT
-
niska marża – duża konkurencja wymusza niemal stałe, niskie ceny takie usługi, przez co ew. zysk jest niski
-
niepłacący klienci, których ciężko usunąć – niestety zdarzają się podmioty, które tuż po podpisaniu umowy i rejestracji czy też przerejestrowaniu firmy na adres naszego biura po chwili przestają płacić, mimo iż przestaniemy dla nich świadczyć usługi to adres ich działalności może pozostać w rejestrze na długie miesiące przysparzając nam kłopotów
Plusy:
-
stały, stabilny przychód – jeśli sumiennie wykonujemy nasze obowiązki to większość firm nas raczej nie opuści gdyż zmiany adresu to kolejna dodatkowa biurokracja
-
niski koszt – koszt wdrożenia takiej usługi jest niski (system do obsługi klientów), jak i sam koszt jej działania (skanowanie korespondencji, powiadomienia), w większości ogranicza się do posiadania pracownika na recepcji – którego zazwyczaj i tak już mamy
-
dodatkowi klienci na salę konferencyjną lub coworking – często zdarza się tak, że klienci korzystający z tej usługi chcą także spotkać się z klientem w naszym biurze, w końcu to także ich adres
Usługi pocztowe
Niektórzy poza odbieraniem i skanowaniem korespondencji potrzebują nieco więcej. Chcą także aby wysłać za nich wiadomości, przesłać dokumenty dla klienta lub nadać paczkę. Możemy to zrealizować czy to podpisując umowę z dostawcami czy to stając się punktem odbioru i nadania któregoś z kurierów. Warto jednak pamiętać, że będąc takim punktem trzeba spełniać pewne wymagania, a także trzeba mieć trochę wolnej przestrzeni na przechowywanie paczek i korespondencji.
Wynajem sal konferencyjnych
Kolejna usługa, która pojawia się w ofercie niemal każdego biura coworkingowego. Istnieje wiele firm i miejsc wyspecjalizowanych tylko w wynajmie przestrzeni konferencyjnych czy też sal szkoleniowych. Warto mieć na uwadze ten fakt tworząc naszą ofertę w tym zakresie. Częstym pytaniem klientów jest także serwis kawowy lub catering.
Naszym konkurentem na tym rynku będą m.in. hotele i centra konferencyjne.
Wynajem miejsca pod eventy
Nie mówimy tutaj o organizacji urodzin i wesel, ale o wszelkiej maści wydarzeniach związanych z biznesem. Może to być prezentacja nowego produktu, świętowanie kolejnej rundy finansowania, pokaz mody czy warsztaty kulinarne. Propozycje mogą zdarzyć się różne, wymogi również. Nie raz będzie potrzebne nagłośnienie, duża ilość krzeseł czy też projektory i oświetlenie.
Trzeba nastawić się też na sporo pracy związanej z przygotowaniem naszej przestrzeni, obsługą wydarzenia oraz późniejszym uprzątnięciem i powrotem do biurowej normalności.
Często, szczególnie przy małych biurach coworkingowych takie wydarzenia wyłączają niemal całą powierzchnię biura z pracy.
Reklama
Rzecz raczej raczkująca na polskim rynku coworkingowym, jednak na pewno będzie się rozwijać.
Biura coworkingowe mogą stać się idealną przestrzenią do zareklamowania różnorodnych produktów. Od nowego napoju po meble, od usług finansowych po elektroniczne gadżety. Biura coworkingowe ze swoją ofertą trafiają do dość ściśle określonej grupy docelowej (najczęściej: średni wiek, dobre zarobki, otwartość na nowości). Grupy, która często jest zbieżna z tą do której chce trafić wiele firm i produktów.
Inne
Można długo by wymieniać jakie jeszcze usługi możemy świadczyć w ramach naszej przestrzeni coworkingowej. Wszystko zależy od naszych umiejętności lub umiejętności naszych pracowników oraz doświadczenia jakie posiadamy. Starajmy się mądrze wykorzystać wszystkie zasoby jakie posiadamy, zarówno te materialne jak i niematerialne, a na pewno przełoży się to na większe przychody zarządzanej przestrzeni.